Trendovi u učenju na daljinu


Razvoj Distance Learning-a u svetu danas je dostigao jednu od prelomnih tačaka. Veliki broj svetski priznatih visokoškolskih ustanova u svom programu studija kao obavezan izbor savremenog načina obrazovanja primenjuju ovu kategoriju učenja, kao ozbiljno organizovane programe koje karakteriše veliki broj polaznika (podaci za 2003. godinu prema američkoj asocijajciji za učenje na daljinu ukazuju na oko 3.000.000 studenata koji primenjuju neku od formi Distance Learningu svom obrazovanju.

Nabrojaćemo samo neke od najznačajnijih institucija koje primenjuju u svom obrazovnom radu Distance Learning: u SAD to su National Technological University, Vestern Governors University, University of Phoenix, California Distant Lerning Program, Columbia Network for Engineering Education, u Evropi The International Council for Open and Distance Education – Oslo, United Kingdom Open University, Virtual University Enterprises, University for Industry itd.

U Evropi  značajne su inicijative razvoja Distance Learning-a koje su realizovane pre svega preko European Distance and E-learning Network-a (čiji je član i LINKgroup) i European association of Distance Education Teaching Universities. Open University iz Velike Britanije postavio je neke standarde za ovakav tip obrazovanja po čijem uzoru su organizovane institucije koje primenjuju "Dstance Learning" u Španiji, Nemačkoj, Holandiji i Portugaliji.

Evropska komisija u svojim dokumentima (e-learning Action Plan 2004-2006) snažno podržava razvoj učenje na daljinu, odnosno e-obrazovanja u svim državama članicama EU. U Evropskoj komisiji razrađen je jasan plan da se do kraja 2005. godine na univerzitetima u svim zemljama članicama ponudi polaznicima Distance Learning i e-obrazovanje. Kao i mnogi drugi programski dokumenti kao što su eEurope+, eEurope 2005, Information Society itd. I rezolucija Evropskog Saveta daje ovakvom vidu obrazovanja značajan prioritet u daljem razvoju obrazovanja u EU.

Uvođenje obrazovanja na daljinu možemo sagledati i kao evolutivan razvoj novog načina obrazovanja. Učenje na daljinu odnosno Distance Learninig ujedno je izazov i oruđe za poboljšanje i unapredjenje obrazovnih procesa kod nas i jedan je od temelja za nove i bolje načine upravljanja znanjem. Intenzivno uvođenje formacionih tehnologija u obrazovne procese postao je prioritet modernih visokoobrazovnih institucija širom sveta.

Čini nam se da je došao trenutak da se uvede Distance Learning u Republici Srbiji kao novi metod obrazovanja, na kvalitetan i odgovoran način. LINKgroup je prilikom pripreme uvođenja ovakvog načina obrazovanja vodio računa o preporukama i iskustvima vodećih svetskih institucija i organizacija koje propisuju određene standarade i sisteme za obezbeđenje kvaliteta prilikom izvođenja nastave na daljinu.

Ti standardi uređuju dalje navedene elemente procesa i organizacije "Učenja na daljinu", a to su: organizacija, odgovornost i kontrola, sistem nagrađivanja, okruženje za učenje i sistemi za podršku, identifikacija potreba, obrazovni ciljevi i rezultati, planiranje, zapošljavanje i obuka osoblja, sadržaj kurseva, metode i uputstva procedure pristupa, publicitet, uslovi studija, itd.

2 comments: